پرسش های متداول

 

چگونه می توان آخرین اطلاعات راههای استان را دریافت نمود؟

تلفن گویای 141


چگونه می توان آگهی های مناقصه اداره کل راه و ترابری استان را مشاهده و مدارک لازم را ارسال نمود؟

از طریق پایگاه ملی اطلاع رسانی مناقصات به آدرس زیر http://iets.mporg.ir


جهت اخذ مجوز نصب تابلو در حاشیه مسیر چه مراحلی باید طی شود ؟

الف – مراجعه به دبیرخانه اداره کل راه و شهرسازی استان همدان و ارائه درخواست

ب – ثبت درخواست و دریافت شماره نامه جهت پیگیری های بعدی

ج – اخذ پاسخ مکاتبه از اداره ایمنی و حریم راهها


اقدامات لازم در خصوص اخذ مجوز حریم راه چیست ؟

الف – مراجعه به اداره ایمنی و حریم راهها و دریافت برگه تعهد نامه

ب – تکمیل و ارائه تعهدنامه

ج – ارائه نقشه محل مورد نظر

د – دریافت نامه مربوطه از اداره ایمنی و حریم راهها

ه – واریز وجه تعیین شده و دریافت تائیدیه یش واریزی از ذیحسابی

و – مراجعه به معاون راهداری و دریافت تصویب نهایی مجوز


ملک اینجانب در طرح راهسازی قرار گرفته است ، جهت احقاق حقوق قانونی ام در وحله اول به کدام اداره مراجعه نمایم؟

در ابتدا به اداره راه و شهرسازی شهرستان مربوطه مراجعه نمایید ، بعنوان مثال اگر ملک شما در منطقه نهاوند واقع گشته به اداره راه و شهرسازی شهرستان نهاوند مراجعه نمایید.


عملکرد اداره شهرستان مربوطه در برابر مراجعین چیست؟

اداره مربوطه موضوع درخواست شما را بررسی میکند ، چنانچه ارزیابی ملک شما بر عهده اداره کل راه و شهرسازی استان باشد ، طی نامه ای از مهندسین مشاور درخواست صدور پلان و نقشه ارزیابی ملک مورد نظر را مینماید.


منظور از پلان ارزیابی چیست؟

پلان ارزیابی شامل ٤ بخش میباشد:

GPS :  موقعیت دقیق ملک شما را بر اساس موقعیت ماهواره ای نشان می دهد.

کیلومتراژ : نقطه اول و آخر ملک شما را بر اساس نقشه راهسازی نشان می دهد.

مساحت : مساحت دقیق از ملک شما که مورد نیاز راهسازی می باشد را تعیین می نماید.

اعیانی : در صورت وجود هر گونه اعیانی مثل درخت ، کشت ، چاه ، ساختمان و.... چگونگی و تعداد آن را مشخص می نماید.


پس از تحویل گرفتن پلان ارزیابی به کدام واحد مراجعه کنم؟

پس از دریافت پلان با تمام مشخصات فوق به همراه نامه ای از اداره راه شهرستان ، به واحد ارزیابی اداره کل راه و شهرسازی مراجعه کرده و این واحد با توجه به نوع مالکیت شما فرم تهیه مدارک جهت تشکیل پرونده را ارائه خواهد داد.


فرم تکمیل مدارک شامل چه مدارکی می باشد؟

بسته به نوع مالکیت و مشخصه های دیگر بسیار متفاوت میباشد ولیکن در کلیت شامل ١٣ مورد زیر می باشد.

نامه درخواست ارزشیابی زمین

دو برگ: گواهی تخریب نمایانی

شناسنامه مالک و دو برگ رونوشت

دو برگ: گواهی شورا

نقشه ١:٢٠٠٠ سازمان نقشه برداری جغرافیایی

سند زمین و چهار سری رونوشت برابر اصل

نقشه تفکیکی سازمان ثبت اسناد و املاک و دو برگ رونوشت برابر اصل

گواهینامه کارشناس رسمی دادگستری در امور ثبتی در برابری سند زمین با زمین

شناسنامه بازماندگان و دو برگه رونوشت

گواهی حصر وراثت شورای حل اختلاف و دو برگ رونوشت برابر اصل

وکالت نامه و سه برگ رونوشت برابر اصل

شناسنامه وکیل و موکل و دو برگ رونوشت برابر اصل برگ اول و برگ وفات

شماره حساب:                            بانک:            شعبه:            کد شعبه:


قیمت گذاری توسط چه فردی و چگونه صورت می پذیرد؟

توسط یک کارشناس از کانون کارشناسان رسمی دادگستری صورت می گیرد که توسط ابلاغیه ای از اداره راه به همراه کارشناس ارزیابی و شخص مالک در محل ملک حاضر می شوند و پس از مدتی کارشناس طی نامه ای قیمت ها را به کارشناس ارزیابی اعلام می دارد.


اگر زمین در حریم قانونی راه قرار گرفته باشد و ما در آن کشت انجام داده باشیم حقی از بابت زمین به ما تعلق خواهد گرفت؟

خیر ، از بابت پول زمین هزینه ای به شما قابل پرداخت نمی باشد ، چرا که زمین متعلق به خود اداره راه می باشد.